חקלאים , מאמנים אישיים ופירמידות

לפני שנים מספר, פגשנו במכר, מושבניק שהחקלאות בעצמותיו מינקותו, אך לא ראה ברכה בעמלו זמן רב. כשהתעניינו בשלומו, סיפר לנו כי נטש את משקו שבמושב ועתה הוא סוכן לציוד מכני כבד לחקלאות."אתה עדיין חושב שתוכל להתפרנס מחקלאות"? שאלנו. "מחקלאות כנראה כבר אי אפשר להתפרנס" ענה בן שיחנו, "אבל מחקלאים אפשר להתפרנס דווקא לא רע".

נזכרנו במכרנו, שלשום כשקראנו על התחרות העקובה מדם בתחום האימון האישי בישראל.

נדרשו שנים בודדות להכשיר למעלה מ – 6000 מאמנים אישיים ("לחיים", לתעסוקה", "למשפחה", "לזוגיות", ל"לקויות למידה" , "למצויינות אישית"  ועוד) המנסים לייצר ביקוש לשירותיהם. רובם מגלים, בדרך לא נעימה במיוחד, כי הפ נתפסים בדיוק כמי שהיו קודם להסמכתם: "מחפשי זהב", יוצרי דימוי ותדמית כוזבים, חסרי הכשרה, ידע וניסיון, שרלטנים המנסים להתפרנס ממצוקתם של אחרים ללא הכשרה, ידע או ניסיון מתאימים.

"אימון אישי" הוא טכניקה. היא יכולה להיות כלי נוסף, נחוץ יותר או פחות, בארסנל כלים של מי שזקוק להם בעבודתו עם אנשים: מפסיכולוגים ועד מנהלים, והכלים שלרשותו אינם מספיקים במקרים מסויימים.  חסידי האימון האישי משוכנעים שדי בכלי עצמו, ללא כל רקע מתאים, כדי לחולל שינוי רצוי אצל מייחלי השינוי. כמו "יותם הקסם" , המשוכנע שבהינף שרביט המנצחים יצליח לחולל את המוסקה העריבה ביותר בעולם. אלא שמהר מאוד התברר שלא ביותם או קאיטוש של קורצ'אק מדובר, אלא במיקי של דיסני שרק נדמה לו שהוא הוא המכשף רב המג.

יותר מהכל, מתברר שהבדיחה היא על חשבון המאמנים עצמם. כמו לפני הכשרתם, הם נותרו ללא תעסוקה משמעותית, וכמו במשל שבגמרא: גם שילמו, גם אכלו וגם לקו.

אבל יש מי שבאמת מתפרנס מ"אימון אישי".  ליתר דיוק: מתפרנסים מ(הכשרת) מאמנים.

אם עוד לא הבנו – מדובר בשיטת שיווק, ידועה ומוכרת: הפירמידה (או השיווק הרשתי (שר"ש), הרב שכבתי (MLM).

ליוצרי פירמידות יש אינטרסים ברורים: גיוס נגייסים, גיוס בלתי פוסק, דמי כניסה הולכים ועולים, שמירה על אותנטיות ("אנחנו הפירמידה המקורית"/"הישראלית"/"המוסמכת" וכו'). ליוצרי פירמידה יש קריטריונים נוקשים לקבלת מפיצים: היכולת לשלם והיכולת להפיץ. יוצרי פירמידה עסוקים בטיפוח תדמיתם בערוצי מיינסטרים. ככל שיבינו פחות שהם בוני פירמידות, כן ייטב. את כספם הם עושים מהסמכת ה"בוגרים" – בדיוק כפי שהכסף הגדול ברכישתת תארים מאוניברסיטאות ומוסדות לימוד מפוקפקים עשו אלו שהנפיקו את "אישורי ההרשמה והקבלה ללימודים" במוסדות אלו. ליוצרי פירמידות "הסמכה" יש  אינטרס ברור ליצירת חסמי רגולציה למתחרים חדשים. אם יווצרו פירמידות , סליחה, ארגונים מנפיקי הסמכות נוספים (למשל: "ארגון המאמנים לילדים בגיל הרך") – הפירמידה שלהם בסכנה.

כי איזה לקוח "אימון"  מכיר את המסמיך ואת שיטת ההסמכה?

רוצים הסמכה ב"זול"? תייבאו, או, פשוט יותר: תייצרו בעצמכם, או קנו ספל "המאמן הטוב ביותר בעולם". (להשיג ברשתות המובחרות..)

ולא, לא צריך רגולציה כדי "להסדיר את העיסוק בתחום". פירמידות קורסות מעצמן.

Share

עוד:

מי צריך קורות חיים שיווקיים?

עצות מזיקות למחפשי עבודה

מה צריך לדעת על עצות ויועצים לחיפוש עבודה?

אל תקימו עסק, אל תהיו עצמאיים

  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה